WYMIARY KRZYWDZENIA DZIECI
                
                Krzywdzenie Dzieci - to każde 
                działanie lub bezczynność jednostki, instytucji lub 
                społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania 
                lub bezczynności, który deprymuje równe prawa i swobody dzieci 
                i/lub zakłóca ich optymalny rozwój. 
                
                Gill D. G.
                 
                Wyróżnia się cztery wymiary krzywdzenia dzieci:
                
                  - 
                  
Przemoc 
                  fizyczna
                   
                  - 
                  
Wykorzystywanie seksualne
                   
                  - 
                  
Przemoc 
                  emocjonalna
                   
                  - 
                  
Zaniedbywanie
                   
                 
                U dziecka 
                względem którego dokonuje się aktu przemocy można zaobserwować 
                objawy psychosomatyczne: 
                 
                - bóle głowy i brzucha,  
                - wysypki alergiczne o nieustalonej etiologii,  
                - spowolnienie i zahamowanie rozwoju fizycznego,  
                - zaburzenie snu,  
                - zaburzenia łaknienia
                
                PRZEMOC FIZYCZNA
                
                
                U dziecka względem którego 
                dokonuje się aktu przemocy można zaobserwować
                
                Objawy psychosomatyczne:
                
                
                  - 
                  
bóle 
                  głowy i brzucha,
                   
                  - 
                  
wysypki 
                  alergiczne o nieustalonej etiologii,
                   
                  - 
                  
spowolnienie i zahamowanie rozwoju fizycznego,
                   
                  - 
                  
zaburzenie snu,
                   
                  - 
                  
zaburzenia łaknienia,
                   
                 
                Obrażenia 
                fizyczne:
                
                  - 
                  
zasinienia i otarcia naskórka,
                   
                  - 
                  
oparzenia,
                   
                  - 
                  
złamania kości,
                   
                  - 
                  
urazy 
                  głowy,
                   
                  - 
                  
urazy 
                  narządów wewnętrznych.
                   
                 
                  
                  Rodzice często udają, że to 
                  nic poważnego, zaprzeczają, że coś jest nie w porządku albo 
                  wymyślają mniej lub bardziej nieprawdopodobne wyjaśnienia.
                 
                
                WYKORZYSTYWANIE SEKSUALNE
                Niektóre 
                zachowania seksualne skierowane wobec dziecka: 
                
                  - 
                  
dotykanie w miejscach erotogennych,
                   
                  - 
                  
pokazywanie zdjęć pornograficznych lub zmuszanie do 
                  przysłuchiwania się rozmowom na tematy seksualne,
                   
                  - 
                  
zmuszanie do pozowania do uwodzicielskich lub erotycznych 
                  zdjęć,
                   
                  - 
                  
wykonywanie zbędnych zabiegów medycznych,
                   
                  - 
                  
zmuszanie do uprawiania seksu z osobą dorosłą lub kimś z 
                  rodzeństwa,
                   
                  - 
                  
gwałt 
                  lub inny sposób penetrowania jego ciała,
                   
                  - 
                  
pieszczenie, całowanie lub przytrzymywanie w sposób, który 
                  jest dla dziecka uciążliwy,
                   
                  - 
                  
zmuszanie do brania udziału w rytuałach seksualnych w czasie 
                  których torturowano dziecko,
                   
                  - 
                  
zmuszanie do patrzenia na stosunek płciowy lub czyjeś organy 
                  erotyczne,
                   
                  - 
                  
kąpanie 
                  w sposób, który dziecko czuło jak natrętny,
                   
                  - 
                  
wyśmiewanie się z ciała dziecka,
                   
                  - 
                  
zachęcanie lub podniecanie do seksu,
                   
                  - 
                  
mówienie dziecku, że nadaje się jedynie do uprawiania seksu,
                   
                  - 
                  
wyzywanie w sposób uwłaczający godności,
                   
                  - 
                  
zaangażowanie w prostytucję lub pornografię dziecięcą. 
 
                   
                 
                Jak 
                zachowuje się dziecko, które zostało wykorzystane seksualnie?
                
                  - 
                  
odgrywanie przemocy seksualnej na lalkach,
                   
                  - 
                  
dziwne 
                  opowieści o jakimś znajomym,
                   
                  - 
                  
trudności ze snem, koszmary nocne,
                   
                  - 
                  
lęk 
                  przed osobami i miejscami kojarzącymi się dziecku z doznaną 
                  przemocą,
                   
                  - 
                  
moczenie się, ssanie palca, ruchy kołyszące i inne zachowania 
                  dziecinne, których dziecko już dawno nie przejawiało,
                   
                  - 
                  
nerwowość, płacz, złośliwość bez wyraźnych powodów
                   
                  - 
                  
sekrety: dziecko mówi np., że ma tajemnicę, ale nie może jej 
                  zdradzić,
                   
                  - 
                  
dziwne 
                  zachowania seksualne: używanie nowych określeń intymnych 
                  części ciała, nadmierne zainteresowanie tymi tematami.
                   
                 
                
                
                
                 
                PRZEMOC 
                EMOCJONALNA
                
                Objawy przemocy emocjonalnej i 
                zaburzenia zachowania:
                
                  - 
                  
lęki i 
                  fobie,
                   
                  - 
                  
nadpobudliwość psychoruchowa,
                   
                  - 
                  
problemy z nauką,
                   
                  - 
                  
izolowanie i zamykanie się w sobie,
                   
                  - 
                  
zaburzenia nastroju,
                   
                  - 
                  
zachowania agresywne,
                   
                  - 
                  
autoagresja,
                   
                 
                
                
                
                Rodzice, którzy bardzo surowo 
                wychowują swoje dzieci, karzą je często i ostro, czasem, gdy 
                okazuje się, że dziecko nie jest w stanie spełnić ich 
                nierealistycznych wysokich wymagań - zaczynają stosować wobec 
                dziecka metody wychowawcze oparte na przemocy. 
                Agresywne i antyspołeczne zachowania są zazwyczaj rozpaczliwym 
                wołaniem dziecka o uwagę i pomoc, aczkolwiek dzieci nieśmiałe, 
                izolujące się od kolegów również mogą być ofiarami przemocy 
                dorosłych.
                 
                
                ZANIEDBYWANIE 
                 
                Zaniedbywanie to 
                pozostawienie dziecka bez opieki, rodzice nie interesują się 
                gdzie jest ich dziecko, czy ma co jeść, czy chodzi do szkoły, 
                nie zapewniają opieki lekarskiej, dziecko chodzi brudne i 
                głodne. Krótko mówiąc nie zaspakajanie potrzeb dziecka 
                niezbędnych do jego prawidłowego rozwoju.
                 |