Chińczyk - zasady gry
Liczba graczy: od dwóch do czterech
Akcesoria: Kostka sześcienna, zestaw pionków lub pojedyńczy pionek. Gra planszowa Chińczyk znana też jest pod nazwą "Człowieku nie irytuje się". Dlaczego też niemiecka wersja ("Mensch irre dich nicht") po wejściu na polski rynek otrzymała orientalną nazwę. Gra od początku była przebojem i doczekała się bardzo wielu wznowień. Każde następne wznowienie tej gry różniło się od poprzedniego kolorystyką, układem planszy, a także wyglądem pionków.W klasycznym Chińczyku może wziąć udział od dwóch do czterech graczy. Otrzymują po cztery pionki i wybierają stronę planszy czyli kolor pola startowego i pól końcowych. Ruchy wykonują po kolei, zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Jeżeli ustali się kolejność na przeciwną do ruchu wskazówek zegara, to wtedy trzeba rzucać kostką z lewej ręki. Najpierw gracze muszą wprowadzić pionki na planszę. Jeden pionek można postawić na polu startowym oznaczonym strzałką, jeżeli w czasie swojej tury rzut kostką pokaże sześć oczek. Od tej chwili, co turę, gracz może poruszyć jeden ze swoich pionków, które są już na planszy, o liczbę oczek wyrzuconych na kostce. Wyrzucenie sześciu oczek zawsze uprawnia do kolejnego rzutu. "Szóstka" uprawnia również do wprowadzenia następnego pionka na planszę. Na przykład: wyrzucenie dwa razy pod rząd szóstki i na końcu dwójki może zostać wykorzystane na przemieszczenie jednego pionka o sześć pól, wprowadzenie na pole startowe następnego pionka i przesunięcie o dwa pola trzeciego pionka.
Tak więc gracz nie musi wszystkich wyrzuconych oczek wykorzystać na jeden pionek. Jeżeli ruch zakończy się na zajętym polu, to stojący tam pionek jest usuwany z planszy i musi zostać na nią ponownie wprowadzony. Na jednym polu może stać tylko jeden pionek. Pionki poruszają się w kierunku wskazywanym przez strzałkę na polu startowym, po drodze złożonej z pól usytuowanych dookoła planszy. Po obejściu całej planszy pionki trafiają na jedno z pól końcowych. Na pola końcowe mogą wejść tylko pionki w odpowiednim kolorze. Zwycięża gracz, który jako pierwszy wprowadzi wszystkie swoje pionki na pola końcowe.
Cyferki - zasady gry
Gracze otrzymują zestaw pionków (po trzy pionki), które muszą jak najszybciej przeprowadzić z startowej strony planszy na przeciwną (jeśli masz pionki niebieskie to musisz jak najszybciej przeprowadzić je na stronę czerwoną). W każdej turze rzuca się jeden raz kostką i można przesunąć dowolny ze swoich pionków na sąsiednie pole jeżeli znajdująca się na nim liczba odpowiada ilości wyrzuconych oczek. Pionki mogą być przesuwane także po skosie. Na jednym polu mieści się tylko jeden pionek. Przesunięcie na zajęte pole powoduje zawrócenie stojącego tam pionka na pole startowe. Dotyczy to również własnych pionków. |
INDEX |
|