| Dzieci OnLine | Suwałki | Gry online | Maluch |

Dzieci OnLine  Strona Główna Dzieci OnLine
Człowiek nigdy nie pozbędzie się tego, o czym milczy.

RegulaminRegulamin   FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Wszystko dotyczące miesiączki i nie tylko...
Autor Wiadomość
KleO
-Usunięty-
Gość
PostWysłany: Wto 28 Sty, 2003 19:48   Wszystko dotyczące miesiączki i nie tylko...

Dużo tego jest... ( to zupełnie co innego - może lepsze jest z dialogiem, ale to jest dotyczące miesiączki i nie tylko ). Przeczytajcie to ! To coś nowego czego dotychczas nie BYŁO !!!!!!!! Czytajcie uważnie ! Wink


Miesiączkowy cykl, miesiączka, menstruacja, okres, występowanie w regularnych odstępach czasu powtarzających się zmian w obszarze narządów rodnych kobiety i towarzyszących im zmian w całym organizmie. Efektem przemian zachodzących w błonie śluzowej macicy pod wpływem hormonów jajnika jest krwawienie miesięczne.
Cykl miesiączkowy jest sterowany przez układ podwzgórzowo-przysadkowy w powiązaniu z korą mózgową i innymi gruczołami dokrewnymi. Podwzgórze reguluje wydzielanie przez przysadkę FSH i LH (hormony przedniego płata przysadki). Pod wpływem FSH w jajniku dochodzi do wzrostu i dojrzewania w ciągu około 14 dni pęcherzyka Graafa (nie zawsze) oraz do wydzielania estrogenów. Błona śluzowa macicy reaguje na estrogeny stopniowo powiększając swoją grubość (jest to tzw. faza wzrostowa). W tym samym czasie podstawowa temperatura ciała jest niższa.

Hormon LH przeistacza pękający i wydalający komórkę jajową pęcherzyk Graafa w tzw. ciałko żółte (jajeczkowanie, owulacja). Wydziela ono hormon – progesteron, którego stężenie narasta mniej więcej na 12-16 dni przed następną miesiączką. Pod wpływem tego hormonu w błonie śluzowej macicy zachodzą istotne zmiany: wzrost, pomnożenie się i rozrost gruczołów. Jest to tzw. faza wydzielnicza. Reakcją na progesteron jest podwyższenie temperatury ciała o około 0,5°C, aż do końca cyklu.

Jeśli podczas jajeczkowania (owulacji) nie nastąpi zapłodnienie, rozpulchniona błona śluzowa macicy się złuszcza. Objawia się to krwawieniem zwanym miesiączką. Bezpośrednio po złuszczeniu następuje odnowa błony śluzowej macicy.
Początek nowego cyklu miesiączkowy liczy się od pierwszego dnia wystąpienia krwawienia. Pierwsza w życiu miesiączka nosi nazwę menarche i powinna wystąpić między 11. a 16. rokiem życia (średnio 12,7 lat); ostatnia może wystąpić po 45. roku życia (średnio 51,4 lat).
Przyczyny braku (stałego lub okresowego) miesiączki mogą być fizjologiczne, np. przed dojrzewaniem, w czasie ciąży, połogu oraz rozwojowe, np. niedorozwój jajników, a także związane z zaburzeniami hormonalnymi, chorobami narządów rodnych, stresami itp. Mogą również występować zaburzenia wiążące się z intensywnością, długością i częstotliwością krwawień. Za prawidłowe uznaje się krwawienia występujące w miarę regularnie, co 21 do 35 dni, trwające 3-8 dni. Przeciętna długość krwawienia to 5 dni, a długość cyklu 28-32 dni. Tylko 15% kobiet ma 28-dniowe cykle miesiączkowe.

Dojrzewanie płciowe dziewcząt, wyróżnia się następujące okresy:
I – 10-11 lat (rosną kości długie, miednica, zaokrąglają się biodra i ramiona, powiększają się piersi, ciemnieje otoczka brodawki piersiowej, zwiększa się wydzielanie estrogenów, gruczoły szyjki macicy zaczynają wydzielać śluz, pojawiają się białawe upławy o kwaśnym zapachu);
II – 11-12 lat (pojawia się owłosienie łonowe, zmieniają się wymiary miednicy);
III – 12-13 lat (zwiększa się owłosienie pachowe, rozwijają się piersi, pojawia się pierwsza miesiączka - menarche);
IV – 13-14 lat (miesiączki najczęściej są nieregularne, często bez jajeczkowania, zwiększa się owłosienie pachowe);
V – zaokrąglają się biodra, cykle miesiączkowe zaczynają być regularne, zwiększa się zdolność do zapłodnienia). Na przebieg dojrzewania płciowego wpływa wiele czynników: klimat, rasa, uwarunkowania genetyczne, odżywianie, standard życia itd.

Fazy rozwoju psychoseksualnego:


1) Faza rozwoju płodowego rozpoczyna się w chwili zapłodnienia. W czasie współżycia miliony plemników przemierzają bardzo długą dla nich drogę w narządach rodnych kobiety, wiele z nich ginie już w pochwie. W końcu tylko jeden dociera do komórki jajowej, aby ją zapłodnić. Mężczyzna ma w zasadzie nieprzerwaną zdolność płodności od okresu dojrzewania aż do końca wydzielania plemników, co u niektórych mężczyzn przypada na późne lata życia (ojcami zostają mężczyźni nawet po 100. roku życia). W przypadku kobiety okres płodny obejmuje wiek od dojrzewania do przekwitania, czyli średnio 30-40 lat życia, ale i w tym okresie jej płodność jest cykliczna i przypada tylko na kilka dni w danym cyklu miesiączkowym. Nie w każdym cyklu jest owulacja, zatem płodność kobiety jest bardziej ograniczona czasem niż płodność mężczyzny. Płeć dziecka zależy od tego, jaki zestaw chromosomowy zawiera plemnik, który zapłodnił komórkę jajową. W przypadku chromosomu Y - będzie chłopiec, w przypadku chromosomu X - dziewczynka. Chromosomy pochodzące od obojga rodziców uwarunkują wiele cech biologicznych i psychicznych przyszłej osobowości, a ogromna liczba możliwości sprawia, że każdy człowiek jest osobowością niepowtarzalną. Badania poświęcone uwarunkowaniom rozwoju płci wskazują, że płeć żeńska jest „pierwotną”, a męska „wtórną”. Powstanie płci męskiej wymaga zadziałania swoistych czynników neurohormonalnych, które ukierunkują rozwój ośrodków mózgowych i płci biologicznej w stronę męską. Odrębności płciowe są zdeterminowane już w pierwszych 3 miesiącach życia płodowego i dalszy rozwój psychoseksualny przebiega w kierunku danej płci.
2) Faza narodzin. Przez wiele stuleci okres narodzin utożsamiano z prawidłowościami biologicznymi. Nauka koncentrowała się na ochronie zdrowia matki, prawidłowego czasu przebiegu porodu oraz niejako na „technice” porodowej, dzięki której dziecko mogło urodzić się całe i zdrowe. Dopiero postęp wiedzy pozwolił wniknąć w mechanizmy psychologiczne tej fazy rozwojowej. Dzięki powstaniu psychologii prenatalnej wiadomo znacznie więcej o życiu psychicznym płodu. Badania prowadzone w tym zakresie dowiodły, że płód jest zdolny do przeżywania emocji i odbioru psychicznego bodźców z zewnątrz. Pamiętając, że akcja porodowa trwa określony czas, że wiąże się z niedotlenieniem, trudnym przejściem przez kanał rodny, wreszcie z zasadniczą zmianą środowiska wewnątrzmacicznego na środowisko zewnętrzne (o odmiennej temperaturze, oświetleniu, akustyce, wilgotności), to jest oczywiste, że dla psychiki płodu nie jest to łatwe i przyjemne doświadczenie. Zróżnicowana w przebiegu akcja porodowa wiąże się więc z doświadczeniem stresów, może również wyzwalać lęk. Dlatego badacze tzw. psychologii głębi mówią wręcz o szoku porodowym. To wszystko skłania do przeświadczenia, że czas i typ przebiegu akcji porodowej mają zasadniczy wpływ na stan psychiczny rodzącego się dziecka. Istnieje jeszcze inny ważny czynnik - typ przywitania dziecka przez matkę. Jeśli jest ono od początku akceptowane, podobnie jak i jego płeć, to rosną szanse na jego pomyślny rozwój. W przypadku ujawnienia niechęci do dziecka jako takiego lub jego płci - jego rozwój psychoseksualny może zostać zakłócony.
3) Faza niemowlęca. Okres niemowlęcy - wiążący się z relacją dziecko-matka (inaczej diada matka-dziecko) - jest szczególnie ważny dla harmonijnego rozwoju zdrowej osobowości. Jakkolwiek każda faza rozwojowa jest ważna, to jednak ta jest fundamentalna w formowaniu poczucia bezpieczeństwa, miłości i zdolności nawiązywania więzi uczuciowych w przyszłości. Matka przez bliski kontakt z dzieckiem zarówno fizyczny, jak i psychiczny, jest dla niego oparciem, źródłem pożywienia, swojskości, w nieznanym otoczeniu. Takie czynności, jak: karmienie, przewijanie, kołysanie są źródłem przyjemności o dość zróżnicowanym charakterze. Karmienie nie tylko dostarcza pożywienia, ale zbliża do ciała. Kołysanie jest źródłem uspokajającego rytmu, przypominającego rytm bicia serca w okresie płodowym. Te relacje między matką a dzieckiem umożliwiają rozwój zdrowej osobowości. W przypadku braku matki, jej obojętności, rozwija się choroba sieroca i następuje upośledzenie uczuć o nieodwracalnych skutkach. Z punktu widzenia dobra dziecka optymalne byłoby opiekowanie się nim przez matkę nieprzerwanie aż do trzeciego roku życia. Był okres, kiedy karmienie naturalne zastępowano sztucznym, ale obecnie ponownie wraca się do tradycyjnego naturalnego karmienia. Poza biologiczną wartością mleka matki, jest tu brany pod uwagę właśnie aspekt psychiczny.
4) Faza wczesnodziecięca również upływa pod znakiem więzi z matką. Relacja diadyczna poszerza się o bogatszy zakres emocji dziecka, stopniowy rozwój świadomości własnego "JA" i płciowości. Płciowość ta jest wyróżniana przez rodziców i wiąże się z podkreślaniem jej ubiorem, doborem zabawek, sposobem traktowania. Nauka higieny w tym okresie rozwojowym poszerza doznania wynikające z kontaktu z własnym ciałem. Dobra, pełna czułości, bliskości i miłości relacja między matką a dzieckiem stanowi "matrycę” przyszłych kontaktów uczuciowych dziecka. W tym czasie do świata psychicznego dziecka wkracza postać ojca. Poszerza się zatem świat relacji uczuciowych dziecka, a jednocześnie doznaje ono pierwszych doświadczeń "JA - ONI", które mogą zmieniać postawy wobec rodziców. Psychoanaliza odkryła powstające w tym okresie życia Edypa i Elektry kompleksy (Elektra), których podstawą jest zazdrość dziecka o drugiego rodzica. Faza ta ma wartość pozytywną, rozwija bowiem poczucia odrębności "JA" i inności płciowej, rodzi potrzebę starań o akceptację uczuciową. Negatywne wspomnienia tej fazy rozwojowej wiążą się z możliwością powstania wspomnianych kompleksów, będących w wieku dojrzałym przyczyną różnych problemów w związkach uczuciowych. Jeśli rodzice to rozumieją, starają się umiejętnie neutralizować przejawy zazdrości dziecka, edypalna faza rozwoju rozładowuje się. Jeśli prowadzą jednak między sobą walkę, starają się wygrywać dziecko przeciw sobie lub na skutek rozpadu małżeństwa szukają w dziecku sojusznika, to kompleksy rozwojowe pogłębiają się i mogą rzutować na przyszłe życie uczuciowe dziecka oraz jego relacje heteroseksualne.
5) Faza zabawy. W przeszłości postrzegano zabawy dziecka jako naturalne dążenie do szukania przyjemności, jako beztroskę dzieciństwa. Badania zoopsychologii i psychologii rozwojowej pozwoliły lepiej poznać specyfikę tego okresu życia i wpływ zabawy oraz baśni na rozwój psychoseksualny i osobowościowy. Świat baśni i zabaw jest niejako przygotowaniem do przyszłych ról życiowych zarówno społecznych, jak i seksualnych. Dzięki zabawie dziecko poznaje zróżnicowanie ról, odmienność płci, uczy się współdziałania z innymi. Świat baśni natomiast wprowadza w złożone kontakty międzyludzkie, w wybory moralne, określa idealne modele osobowościowe. W tym okresie rozwojowym pojawia się również ciekawość seksualna, często uzewnętrzniana w przysłowiowych "zabawach w doktora”. Dzięki nim dziecko poznaje odmienność budowy płciowej, zadaje sobie pytania, jakie są jej przyczyny, w jaki sposób przychodzi się na świat. Pojawiają się również zachowania masturbacyjne, dostarczające uczucia przyjemności z obcowania z własnym ciałem. Od postawy rodziców zależy, czy ta przejściowa faza zainteresowań i zachowań seksualnych przejdzie bezproblemowo, czy też zakoduje się poczucie czegoś niewłaściwego, które wytworzy dystans wobec ciała, konieczność traktowania go jako niebezpiecznego i obcego sobie. Rozmowa z dzieckiem, niezwracanie uwagi na masturbację (z wyjątkiem odkrycia jej innych przyczyn, np. owsicy) pozwoli mu na zaspokojenie ciekawości, oswojenie się z własnym ciałem i innością płci.
6) Wczesny okres szkolny. W tym okresie w sferze seksualnej istnieje pozorna "cisza”. Jest to jednak złudne spostrzeżenie, cały przebieg rozwoju wiąże się bowiem również m.in. z formowaniem samoświadomości seksualnej i przyszłych ról życiowych. W życiu psychicznym dziecka coraz większe znaczenie zaczyna wywierać homoerotyczne środowisko rówieśnicze (osobnicy tej samej płci). Dzięki kontaktom z tą jednorodną grupą płciową dziecko przyswaja sobie pewne wzorce płciowe, ma świadomość przynależności do własnej płci i narastające poczucie inności drugiej płci (często wyrażane niechęcią wobec niej i dystansem oraz postawą wyższości). Poza grupą rówieśniczą, również duże znaczenie ma osobowość wychowawców. Są oni tzw. osobami znaczącymi, nośnikami pewnych wzorców bycia, tworzywem do identyfikacji i naśladownictwa. Kontakt z treściami przyswajanymi przez naukę, kulturę masową i opiniami rówieśników jest tworzywem m.in. do powstania postawy wobec własnej i drugiej płci. Od pozycji w grupie rówieśniczej i postaw rówieśników zależy, czy pojawi się poczucie własnej wartości, czy też kompleksy, potrzeba izolowania się, poczucie osamotnienia. Nie bez znaczenia jest feminizacja zawodów pedagogicznych. W domach rodzinnych osobą znaczącą jest na ogół matka, w szkole dominują kobiety. Powstaje zatem sytuacja, że płeć żeńska ma liczne osoby znaczące, a męska o wiele mniej. W przypadku chłopców może to niekorzystnie wpłynąć na ich identyfikację z męskością, a w przypadku dziewcząt - ułatwić identyfikację z rolą kobiecą. Może to być przyczyną "zniewieścienia” wielu współczesnych mężczyzn, rywalizacji i trudności komunikacji między płciami.
7) Faza dojrzewania. Okres dojrzewania dzieli się na trzy podokresy: wczesne dojrzewanie (11-14 lat), fazę środkową (15-18 lat), późny okres dojrzewania (18-21 lat). Okres dojrzewania trwa przez wiele lat, a wiąże się to z różnym czasem osiągania dojrzałości biologicznej, uczuciowej, psychicznej, społecznej. Wydłużenie czasu dojrzewania jest charakterystyczne dla wysoko rozwiniętych krajów współczesnej cywilizacji. W przeszłości dojrzewanie traktowano jako wejście w rolę dorosłego. Obecnie dojrzewanie biologiczne staje się coraz wcześniejsze, a osiąganie dojrzałości psychicznej i społecznej coraz późniejsze. To zjawisko rodzi problemy związane z seksualnością. Dojrzewanie biologiczne zaczyna się jeszcze przed „oficjalnym okresem dojrzewania. Przebiega przez kolejne fazy rozwojowe, a w 6.-7. roku życia u dziewcząt i w 8.-9. roku życia u chłopców pojawia się adrenarche - czyli dojrzałość płciowa nadnerczową. W tym wieku kora nadnerczy zaczyna wydzielać hormony androgenne. Właściwy okres dojrzewania zaczyna się u dziewcząt około 11.-12. roku życia, a u chłopców około 13.-14. roku życia pod wpływem wydzielania przez podwzgórze (część międzymózgowia) GnRH (gonadoliberyny). Pod jej wpływem zaczyna się zmieniać stężenie innych hormonów - LH i FSH. Złożone procesy sterują dalszym przebiegiem dojrzewania, prowadząc do gonadarche - dojrzałości płciowej gonadalnej. Pulsacyjne wydzielanie FSH i LH prowadzi do szybkiego rozwoju jąder u chłopców, wzrostu stężenia testosteronu (wytwarzanego przez jądra) i inhibiny. Zaczyna się nader złożony proces sprzężenia zwrotnego w układzie hormonalnym.

Zapłodnienie sztuczne, poprawnie sztuczne unasiennienie, zapłodnienie polegające na wstrzyknięciu nasienia do szyjki macicy lub wyjątkowo do kanału szyjki. Powszechnie stosowane w medycynie weterynaryjnej.
Z punktu widzenia lekarskiego wskazaniem do sztucznego zapłodnienia może być niepełnowartościowość nasienia partnera. Z powodu licznych problemów natury biologicznej, moralnej i prawnej dopuszczalność sztucznego unasienniania u ludzi uregulowana jest różnie w poszczególnych systemach prawnych, niekiedy brak jest prawnego uregulowania, jak np. w Polsce, dlatego zabieg ten jest niedopuszczalny w oficjalnej praktyce lekarskiej.

Rodzajem sztucznego zapłodnienia jest praktykowane już przeszczepienie zapłodnionej komórki jajowej od dawczyni do organizmu innej kobiety-biorcy w odpowiedniej fazie cyklu miesiączkowego, umożliwiającej implantację zapłodnionej komórki w błonie śluzowej macicy (tzw. dzieci z probówki).


Pierwotne bolesne miesiączkowanie, najczęściej pojawia się w ciągu kilku miesięcy od menarche (pierwszej miesiączki) i stopniowo nasila się do 23-26 roku życia, a następnie słabnie.
Przyczyny: wysokie stężenie prostaglandyn, zwężenie kanału szyjki macicy, krótkie nerwy adrenergiczne w macicy (zanikające w czasie ciąży), ogólne osłabienie, czynniki hormonalne. Czynniki psychologiczne nie zostały dostatecznie udowodnione.
Leczenie: leki, zwiększanie w diecie ilości magnezu, wapnia i kofeiny, aerobik, relaksacja, akupresura. U kobiet, które maja kontakty seksualne pozytywnie może oddziaływać przeżywanie orgazmu.


Nieprawidłowe krwawienia maciczne:
1) Typy:
amenorrhoea – brak miesiączki powyżej 3 miesięcy,
hypermenorrhoea – nadmiernie obfite miesiączki w regularnych cyklach,
hypomenorrhoea – skąpe miesiączki,
menorrhagia – nadmierne i przedłużone krwawienie,
metorrhagia – nieregularne krwawienia między miesiączkami,
oligomenorrhoea – występowanie miesiączek w okresach powyżej 35 dni,
polymenorrhoea – zbyt częste miesiączkowanie, cykle trwają krócej niż 22 dni.
2) Przyczyny nieprawidłowego krwawienia u dziewcząt: brak jajeczkowania, otyłość, zaburzenia hormonalne, używanie leków, choroby przenoszone drogą płciową, inne stany zapalne, zmiany anatomiczne, niedowaga, urazy krocza.

Dojrzewanie płciowe, stan organizmu zwierzęcego, w którym są w pełni ukształtowane fizyczne i psychiczne cechy właściwe dla płci umożliwiające rozród i wychowanie potomstwa. Dojrzałość płciowa jest osiągana stopniowo: w życiu płodowym i we wczesnym okresie po urodzeniu, zachodzi proces różnicowania właściwości morfologicznych i czynnościowych układu nerwowego ze względu na płeć, będący uzupełnieniem mechanizmu genetycznego determinującego płeć.

W przypadku płci męskiej jąrda wydzielają androgeny (testosteron), pod wpływem których kształtuje się męski typ podwzgórza, w przypadku braku tego oddziaływania kształtuje się podwzgórze typu żeńskiego (homoseksualizm). Zróżnicowanie to ma decydujące znaczenie dla ukształtowania się rytmiki wydzielania hormonów w układzie podwzgórzowo-przysadkowym (gonadotropiny) po osiągnięciu dojrzałości płciowej.


Hormony płciowe wpływają na dojrzewanie gonad i produkcję przez nie komórek rozrodczych (gameta)- plemników (w jądrach) i komórek jajowych (w jajnikach). Hormony te mają także za zadanie wykształcić drugorzędowe cechy płciowe, odróżniające samca od samicy pod względem fizycznym i psychicznym (popęd seksualny, instynkt macierzyński).
U kobiety to okres poprzedzający rozpoczęcie cyklicznej funkcji narządu rodnego żeńskiego, zwanej cyklem miesiączkowym oraz okres rozwoju drugo- i trzeciorzędnych cech płciowych. Proces osiągania dojrzałości płciowej nazywa się pokwitaniem.
Pod wpływem zwiększającego się poziomu hormonów, głównie estrogenów, daje się obserwować przybieranie przez dziewczynkę kształtów charakterystycznych dla kobiety (zaokrąglenie bioder, powiększenie się sutków, przebarwienie brodawek, pojawienie się owłosienia na wzgórku łonowym i pod pachami). Okres ten przypada na 9-10 rok życia. i kończy się wystąpieniem pierwszej miesiączki - menarche, przeciętnie w 12-13 roku życia, jakkolwiek nie oznacza to osiągnięcia pełnej dojrzałości płciowej.
Rozwój ten uzależniony jest od czynności układu podwzgórzowo-przysadkowego, jajników i innych gruczołów wewnętrznego wydzielania, ośrodkowego układu nerwowego. Zaburzenia w tym zakresie mogą odbijać się w procesie dojrzewania płciowego.
Formą zaburzeń jest: brak dojrzewania płciowego, dojrzewanie płciowe przedwczesne (pubertas praecox), za które uważa się pojawienie się wtórnych cech płciowych przed 8 rokiem życia. z wystąpieniem miesiączki lub bez.


Hormony płciowe, hormony wydzielane głównie przez gonady, korę nadnerczy i łożysko.
Znajdują się pod stałą kontrolą gonadotropin przysadkowych i neurohormonów podwzgórza. Ze względu na budowę chemiczną (należą do hormonów steroidowych), można je podzielić na:
a) 11- dezoksysterydy (dezoksykortykosteron, gestageny - progesteron, androgeny - testoseron),
b) aromatyczne (estrogeny - estradiol).
Do hormonów płciowych należy także choriogonadotropina wytwarzana przez łożysko.
Hormony płciowe są odpowiedzialne za rozwój drugorzędowych cech płciowych, prawidłowy przebieg cyklu miesiączkowego i ciąży, czynność gonad, czy przemianę materii.


Pierwotny brak miesiączki, rzadko spotykane zaburzenie. Podstawą rozpoznania jest brak miesiączki do 18. roku życia oraz brak cech dojrzewania płciowego do 16. roku życia. Przyczyny: zmiany patologiczne w płodowej fazie życia, zaburzenia chromosomalne, choroby jajników, podwzgórza, przysadki. Zaburzenie leczy się farmakologicznie i chirurgicznie.



P.S. Myślę, że wam się podobało to wszystko ! Może kiedyś jeszcze napisze coś o miesiączce, itp.

Podobało się wam ? biggrin

Pisałam to pare dni... biggrin Czy chcecie coś jeszcze wiezieć o miesiączce czy wszystko już wiecie ? Smile
Przejdź na dół
NaStKa Płeć:Kobieta
Dyskutant
Dyskutant


Dołączyła: 24 Sty 2003
Posty: 384
PostWysłany: Sro 29 Sty, 2003 14:49    Dodaj użytkownika do listy ignorowanych Odpowiedz z cytatem

Nawet fajne!
Są tu żeczy których jeszcze nieopisywano
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
deg Płeć:Mężczyzna
Aktywista
Aktywista


Dołączył: 22 Lip 2002
Posty: 1146
PostWysłany: Sro 29 Sty, 2003 20:57    Dodaj użytkownika do listy ignorowanych Odpowiedz z cytatem

Dzięki Ci KleO, że podsyłasz teksty.
Jednak jest jedna ważna sprawa - dla wszystkich, nie tylko KleO. Jeśli kopiujecie skądś tekst, to koniecznie podawajcie źródło oraz autora. źródło t.j. przynajmniej tytuł książki, wydawnictwo i rok wydania. To mały ukłon w kierunku poszanowania praw autorskich.

_________________
(deg) - potrzebna jest TWOJA pomoc http://pomoc.best.pl.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
KleO
-Usunięty-
Gość
PostWysłany: Sro 29 Sty, 2003 21:09   

Dobrze deg ! Nie ma sprawy ! Następnym razem jak coś będę pisać to podam autora Wink
Powrót do góry
lilijka Płeć:Kobieta
Junior
Junior


Dołączyła: 05 Lip 2004
Posty: 103
PostWysłany: Wto 13 Lip, 2004 08:48    Dodaj użytkownika do listy ignorowanych Odpowiedz z cytatem

No można znaleźc tu ciekawe rzczy na temat miesiączki Smile

_________________
Tak łatwo kogoś kochać
a tak trudno być kochanym
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
 
Numer Gadu-Gadu
9297757
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku
Oznacz temat jako nieczytany

Skocz do:  

Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group

| Dzieci OnLine | Suwałki | Gry online | Maluch |